HTML

Bajuszblog

A Bajuszblog a Nemzetközi Bajuszhónap hivatalos lapja. Négy hét növesztés, utána sörözés. Az öné hogy áll?

Írjon!

Ide küldjön megható, őszinte vagy akár feldúlt, de mindenképp bajszos levelet, rajzot, verset, fotót!

Friss topikok

Archívum

A magyarok bajszaitól ments meg uram minket

2008.02.15. 09:58 nak

Remek linkkel ajándékozunk meg minden bajuszrajongót: aki bírja szusszal, lapozgassa át Nádasdy Ferenc (1622-1671) szépséges metszetekkel gazdagon illusztrált kötetét neves magyar királyokról és egyéb notabilitásokról. A wolfenbütteli Herzog August Könyvtár gyűjteményében fellelhető, és nagyvonalúan interneten is elérhető kiadványból mi is csemegéztünk csaknem tucatnyi említésre méltó arcszőrzetet, következzenek hát alant a kedvenceink:

Ő Buda herceg és az ő remekbeszabott bajsza (az igényesen nyírt és gondozott szakállról is érdemes megemlékezni persze):


Gyula herceg frufruja is előremutató, az álmodozó szempár sokmindenről árulkodik:


Hunyadi Jánost senkinek nem kell bemutatni, törökverő bajszát pláne nem:


Első királyunk, Szent István már-már gandalfi arcszőrzete Középfölde magyar virtusának példaértékű megjelenítése:


Árpád-házi III. Béla, magyar hon 16. királya, bár Anonymus nem emlékezett meg őfelsége férfidíszéről, a kép nem hagy kétséget afelől, urunk tudta, mitől döglik a légy:


III. Ferdinánd német-római császár, magyar és cseh király. A krónikák szerint tekintélyt parancsoló és béketűrő személyiség volt. Bajusza egyedi és stílusos:


Imre, hazánk 17. királya, szintén a bajuszban erős Árpád-házból. Nyolc évig uralkodott (1196 – 1204), nem kis teljesítmény, hogy ez idő alatt ilyen tekintélyes bajuszt és szakállt tudott felmutatni:


A délceg Béla herceg és az ő délceg bajsza, minden magyarok példaképe:


Lehel, akinek nemcsak kürtje, de bajsza is nevezetes:


Szabolcs herceg, szintén lenyűgöző bajusz és szakáll birtokosa:


Vérbulcsú a fegyverforgatás mellett a bajuszápolásban is igen jártas volt:

53 komment

Címkék: történelmi bajusz szakáll híres magyar főhajtás

A bejegyzés trackback címe:

https://bajusz.blog.hu/api/trackback/id/tr55339089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Al Saïd 2008.02.15. 11:09:55

Komolyan, nagyon szépek a grafikák!
(Lehet még ide ilyen naiv hangvétellel írni?)

belekotty 2008.02.15. 11:11:24

Tán nem ragad a valóságtól túl távol képzeletem, mikor úgy alitom, e metszetek legjava holmi ideálisra stilizált alakot formáz, semhogy korhű alkatot vagy arcélt festene le, tekintettel Bulcsú, Lehel és Szabolcs fizimiskájára, mely történelmi alakok inkább mongolid vonásokkal bírtak anno, mintsem indoeurópaiakkal. Nádasdy metszetei talán tulajdon korának a magyar rendi rétegről, annak sajátos "antropológiájáról" vallott és alkotott nézeteit tükrözik vissza. Mármint egybevetve ezeket az illusztrációkat a török elleni küzdelem idejéből származó más metszetekkel, grafikákkal... Kísérteties a hasonlóság, olykor egyezés.

ivi 2008.02.15. 11:14:10

Ide mán csak a Kövér meg az Áder hibádzik.

nak · http://nakedeye.blog.hu 2008.02.15. 11:14:41

valóban szépek a metszetek, és egyet értek belekotty véleményével is
szinte egészen bizonyos, hogy idealizált ábrázolásokról van szó, különösen az árpád-házi és azt megelőző korra tekintettel
szinte bizonyos hogy Lehel, Vérbulcsú nem így néztek ki és pláne nem így öltözködtek

nak · http://nakedeye.blog.hu 2008.02.15. 11:15:26

ivi készülj fel, lesz politikuskörkép is :D

2008.02.15. 11:16:23

Ez az a Nádasdy, aki országbíróként részt vett a Wesselényi-összeesküvésben. Hatalmas vagyonát elvették, Bécsújhelyen lefejezték.
Nem tudtam, hogy könyveket is kiadott.

poldiba 2008.02.15. 11:21:51

Most világosodtam meg honnan a leküzsdhetetlen vágy az arcszőrzetem elburjánztatásának.

robur 2008.02.15. 11:32:50

belekotty! Az idealizáltságban igazad van, Bulcsúék öltözete sem ilyen volt, de szinte biztos, hogy nem voltak mongoloid vonásaik. Az őshaza az Urál alatt volt, jó eséllyel az indoeurópai is arra lehetett.

stim 2008.02.15. 11:35:14

A képek vagy egy kéz vagy egy korszak, egy műhely munkája. A Hősök terén a hétvezérek szecessziósak. Ennek is egységes stílusa van, valszeg akkoriban ez volt a divat és divatossá tették a királyokat. Ránézésre kurucz.korabeli, de lehet, hogy tévedek. Prémek, tollak és Tenkes.kapitányos-Zenthe Ferences bajszok.

stim 2008.02.15. 11:40:44

Na most lebuktam. Ikonolvasó vagyok és először a képeket néztem nem a cikket:).

Legyen itt egy Belga idézet:
"...magyar ember bajsza mint a magyar bika szarva
fölfelé áll, nem lekonyul, körszakállhoz nem hasonul..."

b0risz · http://zahar.blog.hu 2008.02.15. 11:44:42

báá, az utolsó kivételével tökegyformák
szerintem fotosopp

hawah 2008.02.15. 11:45:55

robur: Hogy hol volt az őshaza, azt csak találgatják, maradjunk annyiban...Valszeg sokkal keletebbre, mint ahogy tankönyveink állították anno.

hunkor 2008.02.15. 11:46:51

Magyarok türk eredetü nép (Kazár fejedelemség). A finn-ugor eredetet a Németek kényszerítették rá a történemeltudományra.
.
Ebből a cikkből is a liberális cinizmus és lenézés érezhető ki. A liberalizmus egyre népszerütlenebb mostanság. 40 éves kitérő után nem Bp.-i liberalizmus fogja európanizálni a magyarokat. Kár erölködni.
.
Szent László ereklyetartó mellszobra is stilizást? 1400-ban készült. Még emlékezhettek az Árpád-háziakra.

hawah 2008.02.15. 11:49:01

Még a türköknél is keletebbre.....

hunkor 2008.02.15. 11:51:53

Bp.-i liberálisok meg közel-keleti birkapásztorok leszármazottjai. Erre vagytok büszkék?

hunkor 2008.02.15. 11:54:34

... és egyiptomi vályogtégla-készítő betanítottmunkásoké.

sanyi · http://mtklub.hu 2008.02.15. 12:01:22

belekotty, az indoeurópaiak hogy néznek ki? mint a dánok, vagy mint a cigányok? :D

niemand alfonz 2008.02.15. 12:07:22

igen! köszönöm hunkor! végre segítettél rájönnöm arra, hogy ez az egész bajusz-marhaság a bp-i liberálisok aljas csele, amivel europanizálni (?) akarják elmaradott bajusztalan népünket.

hunkor 2008.02.15. 12:13:36

Nem. Nem erre gondoltam.
.
De ha már választani kell akkor inkább a bajusz mint a pajesz.

Zoltán 2008.02.15. 12:14:06

hunkor, zavaarnak a liberálisok,?? ajaj

Zoltán 2008.02.15. 12:16:54

hunkor, jó a nicked, miért nem rovás írással van??
és olyan lógané szag van amikor írsz, az mitől lehet??

hunkor 2008.02.15. 12:20:22

@hawah:

Ezzel a nézettel azt akaják sugallni a Bp.-i liberálisok hogy a magyarok nem méltók európába és jogos a "liberálisok" vezető szerepe a magyarok fölött.

Bulgárok, Szlovákok, Románok, európaibbak?

Istenverése vagytok liberálisok. Miért nem Romániát, Bulgáriát akarjátok "modernizáli".

hunkor 2008.02.15. 12:22:17

Zoltán:

Inkább logané szaga legyen mint közel-keleti birkaszar szaga.

Zsirparaszt 2008.02.15. 12:24:14

Chewbakka a legymagyarabb bajuszmagyar. Az ő bajsza az egész testét elfedte. Még ahhoz is komoly műtét kellett, hogy a szemgolyója és a nyelve pucér maradjon.

Zoltán 2008.02.15. 12:28:14

.. és majd lóval járunk a körúton, meg hátrafelé nyilazunk?? és mindenkit utálunk mert nem magyar???? úúú de kafa lesz.
és állatbőröket fugonk viselni magunkon??? ez aztán a fejlődés. teljes mellbedobással hátra!!!
csókoltatom a szarházit meg azt a torockait, vagy hogy híják a magyarok megmentőit.

Zsirparaszt 2008.02.15. 12:29:31

A Zoltán ősi liberális név?

robur 2008.02.15. 12:29:55

hunkor: A kazár birodalom jóval későbbi, mint az őshaza. A magyar nyelvben kb. 1000 finnugor, vagy régebbi tőszó van, ezek a legalapvetőbb szavak. Többnyire rengeteg szó képződik ezekből, így egy tényleges magyar szövegben a szavak kb. 90 százaléka finnugor, vagy abból belsőleg képzett szó (előfordulási gyakoriságban). Példa testrészek: fej, velő, homlok (hom), szem, fül, száj, ajak, nyelv, íny, fog, áll, váll, hón(alj), mell, szív, epe, máj, bőr...stb. Példa arra, hogy ezekből milyen sok szót képzett a nyelv: a "fő" szóból: fej, fejes, ki, be, lefejez, fejedelem, főnök, föl, fel, fölöz, fölösleges, fölényes, fék, fékez ...stb.

Zsirparaszt 2008.02.15. 12:32:32

Egyébként meg csak ideiglenesen táboroztunk a kazár kagán fennhatósága alatt, a nyugati gyepüt védtük. Tőlük csatlakoztak hozzánk a kabarok, amikor továbbáltunk. A nyelvünk finnugor, a műveltségünk török (türk)volt. Sok elmélet van rá, hogy miért van ez így.

Zoltán 2008.02.15. 12:34:19

Lécci ne keverjétk össze ezt a fajta tiszta magyart. Még majd nem érti és megkérdezi népünk lángeszű tanítóit a következő sámán dzsemborin.

Zoltán 2008.02.15. 12:35:34

A Zoltán, török eredetű, és a szultánból "magyarosították".
Éljenek a liberálisok.

vas3,14.. 2008.02.15. 12:37:23

tommygun: baró bazsüsz!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.02.15. 12:42:11

Valahol elborzaszt, indulatot tud kiváltani az, hogy egy művész korának divatja szerint idealizálta a modelleket. Még belegondolni is rossz, hogy mi lenne, ha megemlíteném, hogy Jézust is ábrázolták szakállal és anélkül, attól függően, hogy mikor élt a művész.

Zsirparaszt 2008.02.15. 12:43:14

A franc se érti ezt. Egy liberális magyarosított török, akinek nincs bajusza.

robur 2008.02.15. 12:43:52

A nyelvészeti bizonyítékok alapján a finn ágtól történő elválás után már az ugor korban tartottak lovat, onnan kivélva pedig főleg önerőből váltak lovas nomád állattartókká a magyarok. Ezután kerültek szoros kapcsolatba szintén lovas nomád türk népekkel.
A magyar és a finn nyelv rokonok, de 6-8000 éve elváltak. A rokonság kb. akkora, mint az angol és az orosz között.
Na befejezem a nem ide illő hozzászólásokat, bocs'.

Zoltán 2008.02.15. 12:45:20

Teljesen mind1 mi a feldobott téma. A magyar megtalálja benne a csavart, és már zsidózik, libsizik meg szocizik is egyből :-).
Hát ezek vagyunk. Tényleg nem kell nekünk ájrópa, ahhoz még fel kéne nőnünk.
De már vettem zabot. Mire lóvel lesz kötelező közlekedni, legyen egy kicsi előnyöm :-).

Zoltán 2008.02.15. 12:46:47

ZSP tévedsz. Van baajusz, és nem is akármilyen. És nem azért mert ettől vagyok überfasza magyar, hanem azért mert tetszik. És még politika sincs benne, pedig a barkót is szereteem.

gilette 2008.02.15. 12:53:33

mikro es makrokornyezetmben vegzett kutatasok alapjan a csajok 99%a retteg a szoros arcu fasziktol... hiaba 2008at irunk vagy mi...

Juszuf 2008.02.15. 12:56:27

Látta már valaki a szigetvári templom freskóját? Zrinyi szép fehér labanc egyenruhában veri a törököt, mert a festő a saját korának megfelelő generálist ábrázolt, nem vette a fáradtságot hogy utánanézzen a korabeli ruháknak.

Krohnos 2008.02.15. 13:08:06

Hm, ez tényleg érdekes. Az elején még jó volt olvasni a hozzászólásokat de aztán azt vettem észre, hogy kezdődik a politika, na mind1...

Gilette:
Rettegnek? A kedvesem imádja, hogy szőrös a fejem itt-ott, persze nem össze-vissza, olyan szépen, rendezetten :). A másik dolog meg, hogy iszonyú nyomin néznék ki szakáll nélkül, kb., mint egy 10 éves :). Szerintem ha látszik, hogy ápolt az arcszörzet, az vonzó lehet a nőknek, bár ki tudja, néha rettenetes hapikat látok, sehol semmi szőr, kiszedett szemöldök és ismerek olyat aki borotválja magát mindenhol, ami béna, egy férfi legyen férfias és ne úgy nézzen ki, mint egy giliszta. na páper

maloo 2008.02.15. 13:10:08

És azt tudja -é valaki, hogy az oly sokat használt szakál szavunk szinte pontosan ugyanaz mongolul is? "szakhal" erről csak ennyit!Szóval jó civódást mindenkinek, én büszke vagyok a szakállamra, bajszomra, ne meg arra, hogy esetleg onnan is érkezhettünk, mert sokmindent mi adtunk európának, ami abban az időben itt még nem is volt! Békességet nektek!
maloo

maloo 2008.02.15. 13:11:26

bocs a szakáll szavunk

zengg 2008.02.15. 13:18:07

igen üljünk lóra, nyilazzunk hátra és viseljünk magunkon állatbőrt. Ez télleg hátralépés, de legalább megtaláljuk a helyes utat, amit elveszettünk.

giszik 2008.02.15. 13:23:02

Ha arcszőrzet, akkor Ferenc Jóskát és IV. Károlyt se hagyjuk ki, előbbit tekintélyes, utóbbit szerény arcszőrzete okán...

csaba76 2008.02.15. 13:57:05

Hogy ki honnan jött, azt persze soha nem tudhatom, de a mai magyar népesség genetikailag borzasztó távol van a keleti nagyrassztól. A honfoglaló (kettős honfoglaló?) népesség vezető rétege inkább turáni jellegű volt, a köznép az úgynevezett keletbalti típus (mindez a kiásott csontvázak alakja szerint és nem genetikai összahasonlító alapon). Könnyen lehet, hogy Árpád nem is beszélt magyarul, hanem csak a vezető réteg valószínűleg nyugati-török nyelvén.

Zoltán 2008.02.15. 13:58:54

hátrafelé a helyes út??? úgye nem vagytok ivarérettek. mert ha neki álltok szaporodni az nagy gáz lesz az országnak!

Zoltán 2008.02.15. 14:00:36

csaba 76 légyszíves ne írj ilyeneket, ezek bánatukba magukra gyújtják a jurtát.

Tehéntőgy 2008.02.15. 14:06:25

maloo: ami a mongolban és a magyarban közös szó, azt nagyon kevés kivétellel (pl. a közvetlen a mongolból átvett nyögér) mindkét nyelv a törökből vette át. A szakáll jó eséllyel valamiféle kipcsak-török szó lehet.
Mondjuk biztosat nyilván csak az etimológiai szótár tud - vagy az sem.
giszik: Podmaniczky Frigyes báróról nézz meg egy képet. Na az ő arcszőrzete az tényleg nem semmi.

Brekicc 2008.02.15. 14:49:24

V. egy korai Orbán!:)

hawah 2008.02.15. 15:17:07

Tudtommal a legnagyobb genetikai hasonlóságot a japán népcsoport egyes ágaival mutatták ki. Az, hogy a nyelvünkben vannak finnugor eredetű szavak, természetes, hiszen arra is jártunk. Rengeteg török is van. Ma már a jászok nyelvében sem igen van iráni eredetű szó, mégis kimutatható a mai napig a genetikai rokonság. De ezt nálam sokkal részletesebben ki tudja fejteni Dr. Kiszely István. Lehet szeretni, nem szeretni, de elgondolkodni feltétlenül el kell azon, amit mond.

hawah 2008.02.15. 15:20:45

Krohnos: Egyet értek nőként - egy férfi férfias legyen és ne valami szőrtelen virágszál sminkelve.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.02.17. 13:32:31

"Zrinyi szép fehér labanc egyenruhában veri a törököt, mert a festő a saját korának megfelelő generálist ábrázolt, nem vette a fáradtságot hogy utánanézzen a korabeli ruháknak."
A gazember, pedig elég lett volna pár kattintás, a wikin pillanatok alatt megtalálta volna!:) Szóval anno a "vette a fáradtságot" talán egy kicsit mást jelentett, mint ma, amikor olyan okosak vagyunk, hogy egyszerre tudjuk bizonyítani, rokonai vagyunk a finneknek, törököknek, japánoknak, baszkoknak és a marsbélieknek.:))) (Megjegyzem ez gyakorlatilag simán azt jelenti, hogy azoknak van igaza, akik szerint az emberi faj egy közös őstől származik, mindenki mindenkinek a rokona.:))
süti beállítások módosítása